Bedriftsrenhold, ansette selv, eller hyre et byrå?
Ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at det i 2021 finnes i overkant av 606.000 registrerte virksomheter i Norge. Det antas at rundt halvparten av disse er mindre virksomheter uten fast lokalitet, såkalte enkeltpersonforetak, hvilket gir et tall på rundt 300.000 bedrifter som driver sin virksomhet fra faste lokaler, være seg produksjon, kontor, eller annen verdiskapende aktivitet.
Likevel viser tall fra NHO at renholdsbransjen i Norge sysselsetter i overkant av 30.000 årsverk fordelt på omtrent det dobbelte antall renholdere, altså hver enkelt renholder besetter i snitt en halv stilling hver.
Men her vil den observante leser se at det er stor diskrepans mellom antatt antall bedrifter og antatt antall renholdere, og det er da nærliggende å stille noen spørsmål rundt dette. Hvem gjør rent hos disse? Gjør de overhodet rent? Eller er det noe helt annet som ligger til grunn for den store forskjellen i disse tallene?
Enkel forklaring
Forklaringen er nok enklere enn som så. Mange av disse bedriftene har nok en eller annen form for renhold, men ikke så ofte at det utgjør noen vesentlig stillingsprosent, og de benytter seg av faste leverandører til disse oppgavene, slik at et enkelt renholdsfirma kan ha en enkelt ansatt til å betjene flere kunder, alt avhengig av hyppighet og størrelse på oppdraget.
En enkelt renholder kan fint rekke innom flere kunder i løpet av en dag, og når flere av kundene kanskje bare har en hyppighet på to til fire ganger i måneden, kan det forsvare det store antall bedrifter kontra mengden av renholdere.
Det som videre kan være interessant å se på, er hvorfor bedriftene velger å benytte seg av et renholdsfirma fremfor selv å ansette en renholder, og her kan årsakene være mange, og det er flere fordeler og ulemper med de forskjellige alternativene.
Fordeler og ulemper
For det første vil det ofte koste noe mer å engasjere et renholdsfirma enn det vil være å ansette en egen renholder. Dette fordi da dekker man alle de sosiale kostnadene selv, mens et renholdsfirma vil kreve dette pluss et tillegg for å selv tjene penger. Ulempen med dette er at man da også selv må betale sykepenger dersom den ansatte skulle bli syk, og kanskje også betale lønnen til en vikar i de tilfellene dette vil være nødvendig.
Benytter man seg da av en renholder fra et byrå, behøver man egentlig ikke forholde seg til noe av dette, da det er byrået som står ansvarlig for å holde arbeidsplassen ren til enhver tid, og skulle renholderen være syk sender de bare en annen. Helt uten ekstra kostnad for oppdragsgiveren.
Rengjøringsbyrå mer profesjonelt
Dessuten vil et rengjøringsbyrå også stå for all opplæring av den ansatte, det sørges for at alle lover og regler i forhold til HMS er ivaretatt, og en profesjonell renholder vil alltid ha en bredere kunnskapsbase enn en som bare har dette som bigeskjeft for å spe på lønnen fra en annen jobb.
Videre vil en profesjonell renholder fra et profesjonelt firma ha et betraktelig større nettverk å dra nytte av dersom det skulle være aktuelt med ad-hoc oppgaver utover det ordinære renholdet i en bedrift. Dette kan være ting som for eksempel skuring og boning av gulv, tepperens eller kanskje en hovedrengjøring.
Selv om det sikkert i enkelte tilfeller vil fungere fint å ha sin egen renholder ansatt i bedriften man arbeider i, er det nok flere fordeler ved å benytte seg av et byrå, selv om denne kanskje koster noe mer per time i drift enn en egen ansatt, så er det nok likevel verdt det på sikt.
Kontakt
Ta kontakt med Storbyrenhold for en coronavennlig rengjøring!